zaterdag, mei 22, 2010

 

Liberation Route 44/45

Om in 1944 het einde van WOII te bepoedigen werd naast het oostfront vanuit Rusland een tweede front vanuit het westen gestart. Dit tweede front begon op 6 juni 1944 met de landing op de stranden van Normandie "D-Day". Na aanvankelijk veel weerstand trokken de Duitsers zich terug waardoor de geallieerden snel naar het Noorden richting Belgiƫ en Nederland konden optrekken. Ze waren hiertoe genoodzaakt omdat aan de westgrens van Duitsland de zogenaamde Siegfriedline gemaakt was die liep van Kleve naar Zwitserland. 18.000 bunkers en obstakels moesten de geallieerden tegenhouden. De geallieerden moesten ten noorden van Kleve Duitsland indraaien. September 1944 stond men voor de keuze om langzaam middels een breed front door Nederland te gaan of snel middels een corridor. Omdat men hoopte voor het einde van het jaar in Berlijn te kunnen zijn en de oorlog te beƫindigen koos men voor de tweede optie een operatie die "Market Garden" genoemd werd en die op 17 september 1944 starte. Om alle strategische plaatsen zoals bruggen veilig te stellen werd de grootste dropping van parachutisten en materiaal ooit georganiseerd. De weerstand van de Duitsers bleek veel groter te zijn dan men aanvankelijk op gerekend had en de operatie liep uit op een mislukking "One Bridge Too Far". Pas op 8 februari 1945 konden de geallieerden de opmars hervatten met het Rijnlandoffensief.

Miljoenen mensen hebben deze periode offers gebracht voor de vrijheid en werden diep getroffen. Een periode om niet te vergeten. Sinds enkele jaren is er een initiatief met als doel de Liberation Route van Normandie tot Berlijn beter zichbaar te maken. In 2008 nam de regio Arnhem -Nijmegen het initiatief in 2009 gevolgt door de Veluwe. Het plan is om in 2011 het Brabantse deel van de route in te vullen. Betrokken zijn het Vrijetijdshuis, het museum bevrijdende vleugels in Best, het Libertypark in Overloon en de streekmanagers in het gebied van de corridor.

Afgelopen jaar bezochten 30.000 mensen de route of onderdelen van de route in Gelderland en de verwachting is dat dit binnen enkele jaren oploopt naar 100.000 bezoekers uit binnen en buitenland.

Op dit moment wordt contact gelegd met deskundige in het gebied om geschikte locaties in beeld te krijgen. In oktober volgen besprekingen met de gemeenten die september 1944 betrokken waren bij de Liberation Route. Vorige week zijn ze middels een brief aan het college hierover geinformeerd. Gemeenten kunnen een locatie adopteren door een bijdrage in de kosten te leveren. Een belangrijk deel van de kosten zal ingevuld worden door fondsen en subsidie werving.

Informatie: klik hier





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?