zaterdag, september 06, 2008

 

Wijken & Winnen

Jaarlijks stoppen er in Nederland ongeveer 4000 agrarische bedrijven met hun activiteiten. De redenen zijn divers. Van natuurlijke beëindiging wegens leeftijd en geen opvolging tot gedwongen beëindiging omdat het bedrijf niet voor voldoende inkomsten zorgt. Dat laatste is voor boeren een emotionele gebeurtenis. De stap naar iets nieuws is daarom groot. Een stap waar ze wel wat hulp bij kunnen gebruiken. Van 1999 tot 2003 stopten veel boeren met hun bedrijf vanwege de toenmalige bedrijfsbeëindiging stimulering programma's van de overheid. De Stichting Wijken & Winnen heeft toen veel ervaring opgedaan met het helpen van agrarische ondernemers aan een nieuwe toekomst. Van de 128 deelnemers hadden na drie maanden ruim 100 deelnemers de zaken op een rij en begonnen enthousiast aan een nieuwe fase in hun leven. Door de reconstructie worden agrarische bedrijven gestimuleerd om over hun toekomst na te denken. Maak ik gebruik van de verplaatsingsregeling en verhuis ik naar een Landbouw Ontwikkelings Gebied of kan ik beter op mijn huidige locatie verder door te verbreden en er een tak bij te nemen? Of stop ik helemaal met mijn bedrijf en zoek ik een baan? Samen met Stichting Wijken & Winnen onderzoekt het streekhuis of er behoefte is aan begeleiding op dit gebied. Als dat het geval is zal er een projectplan gemaakt worden.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?