zaterdag, september 06, 2008

 

Landgoed Escharen

Landgoed gepland op Escharens weiland

Peter van Dongen uit Escharen mag zijn plannen voor landgoed Hommerzaad in Escharen verder uitwerken. De gemeente Grave wil in principe medewerking verlenen aan het plan van de agrariƫr. Die zegt binnen twee weken een beslissing te nemen over het idee.
Van Dongen bezit vijftien hectare grond in Escharen, bij een gebied dat bekend staat als Hommerzaad. De grond heeft hij nu nog nodig voor zijn varkensbedrijf aan de Graafschedijk, maar daar wil hij op termijn mee stoppen. De Escharenaar heeft twee plannen voor zijn grond. Het eerste voorziet in woningbouw: een mix van sociale huurwoningen, een- en tweekappers en vrije kavels.Het landgoedplan staat daar los van. De bedoeling is drie ruime bouwkavels te vestigen, die het aanleggen van een natuurgebied rendabel moeten maken.

"Maar als het eerste plan niet doorgaat, gaat het tweede ook niet door", zegt Van Dongen.De plannen voor een landgoed bevinden zich 'in een prematuur stadium', bevestigt Van Dongens rentmeester William Fransen. Van Dongen komt liever op een later moment met een concreet plan, dan nu diep op de plannen in te gaan. "Dan kan ik zeggen: schiet er maar op. Nu is er nog geen uitgewerkt plan en heb ik nog niet eens de omwonenden in kunnen lichten."De komende twee weken neemt de agrariƫr een beslissing over het landgoed. Stijgende landbouwgrondprijzen spelen volgens hem een belangrijke rol. "Ik ben nu op het punt dat ik beslis: ga ik ermee door, of stop ik?" Gelderlander 6 september 2008.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?