woensdag, september 03, 2008

 

De Andere Aanpak

Juristen bij gemeente anders te werk met bezwaarschriften
Pilot "De Andere Aanpak" succesvol


Ambtenaren van het team Juridische Zaken gaan sinds de pilot "De Andere Aanpak" anders met bezwaarschriften van burgers om. De pilot heeft een half jaar geduurd en had als doel sneller duidelijkheid geven of en hoe de bezwaren opgelost kunnen worden. De resultaten zijn succesvol. Veertig procent van de bezwaarschriften zijn afgehandeld zonder dat ingewikkelde juridische procedures zijn doorlopen. De gemeente gaat daarom verder op de ingeslagen weg.

"Wanneer burgers problemen hebben met een bouwplan in de gemeente, dan kunnen zij bezwaar tegen de bouwvergunning indienen. Het gevolg is dat een kostbare en tijdrovende formele bezwaarprocedure wordt gestart. Dat kan anders", licht wethouder Johan van den Hout (bestuurlijke vernieuwing) de nieuwe werkwijze toe. "Onze juristen zijn onlangs getraind in het zoeken naar een informele oplossing, samen met de bezwaarmakers en de vakdiensten. Bezwaarmakers blijken positief verrast te zijn door de andere manier van werken. We proberen hiermee nadrukkelijk niet om bezwaarprocedures te voorkomen. We willen de problemen van de bezwaarmakers serieuzer nemen. We zijn er als gemeente immers voor de burger, en niet andersom."

Mediation

De juristen van de gemeente hebben een training gekregen op het gebied van mediationvaardigheden. Zij leren hoe een bezwaarschrift na binnenkomst het beste kan worden behandeld, om te komen tot een voor alle partijen bevredigende oplossing. Snel telefonisch contact is één van de belangrijkste onderdelen van de training. "De persoonlijke benadering werkt positief en stimuleert inwoners op zoek te gaan naar een oplossing, samen met de gemeente", aldus van den Hout. "En het geeft een duidelijker beeld van de rol die de gemeente heeft." Wanneer bezwaarmakers overigens aangeven geen behoefte hebben aan "De Andere Aanpak", dan wordt alsnog de formele bezwaarprocedure gestart.

Achtergrond

Het team Juridische Zaken van de gemeente behandelt jaarlijks zo'n 400 bezwaarschriften van inwoners. Op dit moment worden de verschillende vakdiensten benaderd die met de nieuwe vorm van bemiddeling te maken gaan krijgen. Bron website gemeente Tilburg.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?