woensdag, juli 02, 2008

 

Toerisme Noord Oost Brabant

Met de spontane naamsbekendheid van Noordoost-Brabant zit het allesbehalve snor. Bij slechts 1% van de bij een onderzoekje ondervraagde mensen schiet die naam te binnen als ze aan een dagje uit denken.

Hoog tijd voor een campagne, zou je denken. Nou, die zit er dus bijna op. Regio-VVV Meijerij en Noordoost-Brabant heeft drie jaar aan de promotie van dit gebied gewerkt. Het moet geholpen hebben. Want bij de start daalde het aantal overnachtingen en vakanties. Nu zit er weer (lichte) groei in.

Het geld voor de campagne, in totaal drie ton, kwam van de 13 deelnemende gemeenten in Noordoost-Brabant, bedrijfsleven van Peel- en Maasrand Recreatie, Kamer van Koophandel en Europese (Ceres-)subsidie. Er werden vooral advertenties van geplaatst in kranten en op internetsites, terwijl ook op radio en tv en hier en daar een beurs over de streek gerept werd.
Want tussen Maaskant en Peelrand kun je heerlijk fietsen, je kunt je laten informeren over kapel of kanon en genieten van plezierjacht tot bloemenzee. En toch: bij vakantie denken de mensen veel te weinig aan Brabant.

In dit gebied waren het er het afgelopen jaar 284.000 en dat is verreweg het minste van de hele provincie. Dit stukje Brabant moet dus beter op de kaart en juist daar was de campagne voor bedoeld, zo zei directeur Rein de Laat van de Regio VVV op het slotsymposium Bijzonder Noordoost-Brabant.

Slechts een handjevol belangstellenden had de moeite genomen naar Fitland in Mill te komen om Anneke de Haan van het Brabants Bureau voor Toerisme geestdriftig te horen vertellen over de komende naamswijziging van die organisatie omdat er een ander beleid van de provincie aan zit te komen.

Interessant aspect van de publiciteitscampagne is in elk geval een reeks van dertien brochures, eentje per gemeente, over het toeristisch aanbod. Boxmeer, Sint- Anthonis, Landerd en Lith hebben het boekje al klaar. In vier thema's wordt uitgelegd wat er allemaal te beleven is.
'Bijzonder Dagje uit' heet de serie, gids voor een ontdekkingstocht door het Maas- en Peelland, een fietstocht door de heidevelden en stuifduinen van de Maashorst of een bezoekje aan een vestingstadje als Grave. De sfeer ademen van een rijk verleden met een Bourgondische sfeer. Jawel. Brabantsdagblad 2 juli 2008.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?