zaterdag, oktober 27, 2007

 

Week 43

Maandag
Greentec oil zoekt partners om de kwaliteit van hun innovatieve smeerolie in de praktijk te testen. De olie is gemaakt van Puur Plantaardige Olie (PPO) en heeft veel voordelen. Het smeringproces verloopt zo goed dat er minder weerstand in de motor optreed. Het gevolg is dat de olie levenslang meegaat en niet meer ververst hoeft te worden. Door de lagere weerstand wordt er 10% op brandstof bespaard. Ik spreek met de leverancier af dat ik op zoek ga naar praktijkbedrijven die medewerking willen verlenen aan een veldproef. Smeerolie op basis van fossiele grondstof is milieu belastend. De afgewerkte olie wordt o.a. verbrand in de motoren van zeeschepen op het moment dat ze buiten de territoriale wateren zijn. Een zeer milieu belastend systeem.

Met twee medewerkers van zorgorganisatie Dichterbij bespreek ik een projectidee. Een team van mensen met een beperking heeft als dagbesteding de taak om tuinen te onderhouden van bedrijven en op de thuisbasis hebben ze een eigen tuin waar ze in kunnen werken. Deze locatie ligt tegen de Maashorst aan. De begeleiders willen hierop anticiperen door belangstellenden op hun locatie te gaan ontvangen. Bijvoorbeeld lagere scholen. Ze willen dan voorlichting gaan geven over kringloopsystemen. We bespreken de mogelijkheden om samen te werken met andere ondernemers in het Maashorst gebied.

Dinsdag
Met Ronald Peters van de Gelderlander bespreek ik of De Gelderlander belangstelling heeft om samen met nog enkel andere organisaties het initiatief te nemen om een starterscafé te beginnen. Het doel is om startende ondernemers in het Land van Cuijk en Noord Limburg met elkaar in contact te brengen en van elkaar te laten leren. Als dat nodig is zijn er organisaties die staters die daar behoefte aan hebben kunnen ondersteunen. Bijvoorbeeld het project Nieuwe Economische Dragers ( Zaakversneller) van de vijf Land van Cuijkse gemeenten. De Gelderlander is enthousiast en vervolg afspraken worden gemaakt.

Overleg met stichting TRIM. In deze stichting zijn ondernemers met toeristische en recreatieve bedrijven in de gemeente Mill en St Hubert met elkaar verbonden. We bespreken een aantal projecten die in de gemeente lopen.

Woensdag
In Tilburg is er op initiatief van Agro & Co een bijeenkomst over streekproducten en de kansen en mogelijkheden die streekproducten hebben voor de regio. Ik ben uitgenodigd en gevraagd om mijn visie op de toekomst te geven. Op dit moment is de markt van streekproducten 0,5%. De rest zouden we het bulk segment kunnen noemen van anonieme producten zonder een verhaal van de producent. Ik geef aan dat er mijn inziens markt is voor een tussencategorie. Grotere ondernemers die ervoor kiezen om duurzamer en diervriendelijker dan wettelijk voorgeschreven produceren en met hun onderscheidend product de markt informeren en in staat zijn om supermarktorganisaties op hun wenken te bedienen. Duurzaam is ook het reduceren van transport (foodmiles) waardoor deze producten uit de streek komen. Een verbinding met de 'echte' streekproducten is daarom mogelijk. Door zaken goed op elkaar af te stemmen kunnen beide categorien elkaar versterken. Een Streekproducten Academy kan hier inhoud aangeven.

S'avonds is de tweede bijeenkomst van de Gelderlander over Landbouw Ontwikkelings Gebieden in het gemeentehuis van Mill en St Hubert. Een belangrijke bijeenkomsten om burgers te informeren want er is nog veel onbegrip. Zo heeft iemand in de zaal berekend dat er in LOG graspeel wel een miljoen varkens gehouden kunnen worden. Er is vervolgens iemand in de zaal die opstaat en de gemeente vraagt maximaal 350.000 varkens in het gebied toe te laten. Als men vervolgens te horen krijgt dat de grootste varkenshouder uit de verre omtrek met meerdere locaties en dito personeel in totaal 17.000 vleesvarkensplaatsen heeft schrikt men van het eigen verzoek.

Donderdag
In Escharen bezoek ik een onderneemster die al gevorderd is met haar plan om twee vakantiewoningen te realiseren in een oude kippenstal. In het voorjaar van 2008 verwacht ze de eerste gasten te kunnen verwelkomen. We bespreken de mogelijkheden van een fraaie landschappelijke inrichting van de tuin en de ondersteuning die er is op gebied van het werven van klanten en het opzetten van een website in combinatie met een boekingssysteem.

Ik ontvang een medewerker van de provincie Limburg en de gebiedscoördinator van de reconstructie in Noord Limburg in het streekhuis te Cuijk. We praten elkaar bij over zaken in Peel & Maas en Noord Limburg. Op een aantal vlakken zien we mogelijkheden voor gezamenlijke projecten o.a. het Duits Lijntje en Kennisloket.

Met een horeca ondernemer bespreek ik het idee van een plattelandshotel. In het buitengebied heeft hij nu een restaurant in een boerderij. Om het restaurant levensvatbaar te maken moet er een functie aan toegevoegd worden. In de stijl van de boerderij zou er een bijgebouw geplaatst kunnen worden waar gasten ontvangen kunnen worden. Dit zorgt voor nieuwe inkomsten en ook het restaurant zal ervan profiteren.

Twee jaar geleden bezocht ik een varkenshouder die naar recreatie wilde omschakelen. Hij vertelde me toen dat hij in 2000 met zijn plan naar de gemeente was gegaan en dat het allemaal nogal moeizaam was verlopen. Maar de problemen leken aan kant. De procedures waren bijna doorlopen en hij verwachte snel aan de slag te kunnen. Ik wenste hem veel succes en 'tot de opening' zij ik nog tegen hem toen ik vertrok. Vorige week belde hij me opnieuw en vroeg me weer langs te komen. Zaken waren minder voorspoedig verlopen dan we twee jaar geleden gedacht hadden. Na al die jaren is het het stedenbouwkundigbureau, wat hij ingeschakeld heeft, nog steeds niet gelukt om met een voor de provincie acceptabele ruimtelijke onderbouwing te komen voor zijn artikel 19 procedure. Dit ondanks een brief van de gemeente naar de provincie waarbij de gemeente aangeeft waarom zij het een goed plan vinden en de provincie om medewerking vragen. Ik vraag hem alle stukken per e-mail toe te sturen zodat ik ze kan bekijken. Het belangrijkste document is de reactie van de provincie op de laatste ruimtelijke onderbouwing van het stedenbouwkundigbureau. De zes pagina's tekst lees ik op deze donderdagavond hardop aan de keukentafel voor. Sommige alinea's lees ik meerdere malen om te snappen wat er staat. Het wordt een emotionele avond. De ondernemer begrijpt nu pas dat hij er nog lang niet is. Er moeten nog onderzoeken gebeuren, bijvoorbeeld voor archeologie, waar hij nu na zeven jaar voor het eerst van hoort. Een onderzoek wat als het meezit enkele duizenden euro's kost maar als er iets van waarde gevonden wordt hij rekening moet houden met tienduizenden euro's aan vervolg onderzoek en het risico dat hij helemaal niet aan de slag kan als er echt waardevolle zaken gevonden worden.. Ook mag hij een onderdeel van zijn plan niet uitvoeren. Aan het einde van het gesprek maakt hij de balans op. Hij is al zeven jaar aan de slag heeft 35.000,- euro uitgegeven aan de ruimtelijke onderbouwing, inrichtingsplannen en onderzoeken en het einde is nog lang niet in zicht. Hij besluit zijn verlies te nemen en zijn plan te stoppen.

Weekoverzichtstreekmanager





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?