maandag, juni 11, 2007

 

Beoefenaars geluidsport kunnen wensen kenbaar maken

"Veel gemeenten kampen met problemen rond motorcrossterreinen. Het saneren van illegale motorcrossterreinen wordt ter hand genomen door de mogelijkheden te onderzoeken voor het realiseren van een goed gesitueerd laagdrempellig regionaal motorcrossterrein in de omgeving van het vliegveld Volkel. Ook gebruikers van bestaande legale motorcrossterreinen kunnen hier naar toe".

Deze tekst in het reconstructieplan bied een handreiking om naar een oplossing te werken die alle partijen past. De overheid is bereid haar medewerking te geven om tot een goed geoutilleerd oefenterrein te komen. Het streven is een plan te maken waarbij motorsportverenigingen bereid zijn geluid te "exporteren" naar het gebied bij vliegveld Volkel. Uit gesprekken met vertegenwoordigers van de verenigingen is gebleken dat men er bijzonder aan hecht om enkele malen per jaar een wedstrijd te kunnen blijven organiseren. Deze wedstrijden zijn namelijk de kern van het bestaan van deze verenigingen. Met hulp van een groot aantal vrijwilligers uit het dorp waar de vereniging is gevestigd worden deze wedstrijden georganiseerd. Het niet toe staan van enkele wedstrijden op de thuisbasis is de bijl aan de wortels van de verenigingen. En hier is volgens insiders niemand mee gebaad. De verenigingen hebben namenlijk een belangrijke functie om te voorkomen dat het fenomeen wildcrossen zich uitbreid. Door in clubverband te crossen is er meer sociale controle waardoor wildcrossen beperkt wordt. Zouden de verenigingen verdwijnen als gevolg van het niet kunnen of mogen organiseren van enkele wedstrijden dan zal het fenomeen wildcrossen naar verwachting toenemen. Het trainen zou bij voorkeur op het oefenterrein naast de vliegbasis kunnen gebeuren. Door de locatie aantrekkelijk te maken voor de beoefenaars van geluidsport zullen deze gestimuleerd worden van de nieuwe locatie gebruik te maken. Het streekhuis heeft de MON ( Motor Sport Organisatie Nederland) gevraagd een plan op te stellen waar een modern en aantrekkelijk oefenterrein aan moet voldoen. Met moet dan denken aan bijvoorbeeld een modern elektronisch waarschuwingssystemen dat achteropkomende crossers waarschuwt als er een crosser gevallen is. Maar men kan ook denken aan bedrijfruimten voor ondernemers die gespecialiseerde diensten aanbieden aan de beoogde doelgroep. Bijvoorbeeld cursussen motortechniek en cursussen voor aspirant beoefenaars van geluid sport. Kortom zaken die van het nieuwe terrein een unieke locatie maken en die een aanzuigende werking hebben op de beoefenaars van geluidsport. Om de kosten voor de sportbeoefenaars laag te houden, een niet onbelangrijk aspect bij het bepalen van de mate van aantrekkelijkheid, zou men kunnen denken aan het toelaten van economische dragers. Het project kan een voorbeeld worden voor een ontwikkelingsgerichte aanpak. Niet één element is doorslaggevend maar het eindresultaat telt.

Over de nadelen van wildcrossen werd onlangs het volgende artikel in de Gelderlander gepubliceerd.

Hardere aanpak van wildcrossers

Boswachters en politie hebben de handen ineengeslagen om illegale motorcrossers in de regio sneller en directer aan te pakken.

De honderden wildcrossers die volgens boswachter Frank van Kalleveen met hun motoren stelselmatig de regionale bos - en andere natuurgebieden steeds onveiliger maken, worden alsmaar brutaler. "De politie heeft meer mankracht en uren beschikbaar gesteld om de buitengebieden vaker en intensiever te controleren", is de uitleg van Van Kalleveen uit Sint Anthonis. "Crossers die worden gepakt, krijgen nu direct een geldboete aan de broek. Ik heb dat jarenlang niet willen doen. Naar mijn idee had het meer zin om crossers aan te spreken op hun gedrag, ze uitleggen dat scheuren op motoren door bossen echt niet kan. Het helpt niet. Ik deel inmiddels ook boetes uit. Ik voel me geen agent, maar ik heb geen andere keus meer. Een enkele crosser mijdt na een boete de bossen. Alle beetjes helpen in dit geval.". Volgens Van Kalleveen neemt het wildcrossen ernstiger vormen aan. " Niets is meer heilig. Hielden de motorcrossers zich eerder meer in de bosranden op, tegenwoordig jakkeren ze met het grootste gemak over groepskampeerterreinen en speelweiden. Wandelaars en ruiters zijn onderhand nergens meer veilig. Dat geldt niet alleen in de Staatsbossen in Sint Anthonis, maar ook in het Maasheggengebied tussen Oeffelt en Vierlingsbeek, de bossen in Gassel, Mill en Langenboom en landgoed Tongelaar in Mill. De crossers trekken in de bochten de gashendel vaak extra flink open. Juist daar waar het overzicht minimaal is. Het wachten is op ongelukken, die er geheid gaan komen. Paarden slaan nu al regelmatig op hol. Het is niet moeilijk te raden wat er dan allemaal kan gebeuren."Van Kalleveen wil graag overgaan tot een nog hardere aanpak. "In natuurgebied de Maashorst in Uden is een proef gedaan om wildcrossers met zogenaamde spijkerplanken, waardoor de banden lek gaan, tot staan te brengen. Dat had effect. Maar justitie wil dat niet."Dat bevestigt een politiewoordvoerder van het korps Brabant-Noord. "Dat middel is te rigoureus. Crossers hebben daarbij grote kans om letsel op te lopen. Dat is niet de bedoeling." Voor Frank van Kalleveen zijn de grenzen van het wildcrossen al lang overschreden. "Het loopt nu echt de spuigaten uit", verzucht de boswachter die in de Staatsbossen van Sint Anthonis kantoor houdt. "Onlangs hebben we een dassenburcht in Langenboom op het nippertje kunnen redden. De burcht was door crossers bijna volledig vernield. Gelukkig werden we op tijd getipt. Wildcrossers gaan in de bossen zelfs achter de schapen aan. Ongelooflijk. Jarenlang hebben we erover gedaan om een weilandje in Vierlingsbeek dat wij beheren, vrij van distels en brandnetels te houden. Nu groeien daar orchideeën. De laatste tijd ploegt een crosser daar regelmatig de zaak om. Alles wat we weten is dat het een blauwe motor is. Het is moeilijk om crossers op heterdaad te betrappen. Als je ze probeert aan te houden, gaan ze er vaak vandoor. Soms niet. Dan leg je uit waarom dit gecross niet kan. Snappen ze niets van. Dan krijg je te horen dat we hun hobby proberen af te pakken. Van Kalleveen kijkt nergens meer van op. "Pas hield ik bij de bossen in Sint Anthonis zes motorrijders aan. Toen ze hun helm afdeden, bleken het allemaal zestigers te zijn. Ze snapten niet dat ze de bossen niet in mochten. Want ze waren een route aan het rijden die de dwars door de bossen liep. Daar konden ze echt niet van afwijken. En allemaal met-off-the-roadmotoren." Meldingen over illegaal motorcrossen kunnen worden gedaan bij de de provinciale milieuklachtencentrale, die deze week in gebruik is genomen: 073-6812821. Gelderlander 8 juni 2007.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?