dinsdag, mei 22, 2007

 

Balkenende nodigt streekmanager uit

Een paar weken geleden kreeg ik een uitnodiging van premier Balkenende om deel te nemen aan de slot bijeenkomst van de honderddagenperiode in de Jaarbeurs te Utrecht. Gedurende deze periode ging het kabinet in dialoog met de samenleving. Hij vroeg me deel te nemen aan het thema economie en innovatie. Tijdens de bijeenkomst, die gisteren plaats vond, bleek ik ingedeeld te zijn in de groep van Camiel Eurlings en werd van mij en 11 andere genodigden verwacht ideeën aan te dragen voor het verbeteren van de bereikbaarheid van Nederland. Eurlings begon te vertellen dat er niet een oplossing was voor de problematiek. We konden hem niet anders dan gelijk geven. Blijkbaar waren mijn tafelgenoten allemaal mensen die in het verleden wel eens contact met het kabinet gezocht hadden. Bijvoorbeeld door een tip of suggestie naar postbus 51 te sturen. Maar er zaten ook Hyves vrienden van JPB tussen. ( http://jpb.hyves.nl/ ) De meesten deden verwoede pogingen om hun idee onder de aandacht van de minister te brengen. Daar zat veel variatie in. Zo wilde iemand de Olympische spelen naar Nederland halen want dan zou er budget komen voor innovatieve transportsystemen. Een jonge man, met een ingenieurs achtergrond, had het over een futuristisch transportsysteem waarbij het hoofdsysteem, net als een roltrap, steeds op snelheid bleef en goederen en mensen middels een koppel en ontkoppel systeem aangesloten en ontsloten werden. Een zakenman die 90.000 km per jaar aflegde en om files te vermeiden om half 5 s'morgens vertrok en dan bij aankomst bij de klant in de auto nog twee uur sliep pleitte voor de aanleg van meer wegen. Je zag Eurlings zijn wenkbrouwen fronsen en hij probeerde er tabak van te maken. Zelf heb ik een aantal zaken naar voren gebracht. Mijn advies was om niet naar 'end of pipe' oplossingen te zoeken maar bij de bron naar oplossingen te zoeken. Bijvoorbeeld door wonen en werken te combineren en niet te ontkoppelen. Bedrijven in dorpen die te groot worden sturen we als overheid bij voorkeur naar bedrijventerreinen in de grotere plaatsen. Het gevolg is dat men niet meer met de fiets naar het werk kan, een auto moet aanschaffen en als men pech heeft in de file moet aansluiten. Een ander advies was om naar 'laaghangend fruit' op zoek te gaan. Zo is bekend dat auto's met caravan de doorstroom op de snelwegen verstoren. In de praktijk rijden vrachtwagen die 80 mogen 85 terwijl caravaners die ook maar 80 mogen wel 80 rijden. Dit veroorzaakt veel ergernis en ongevallen omdat de vrachtwagen veelvuldig gaan passeren wat de rest van het verkeer enorm ophoud. De ANWB strijd al jaren voor een snelheid van 90 kilometer voor auto's met aanhanger om dit probleem op te lossen. Zelfs dit soort eenvoudige zaken kan men blijkbaar maar niet opgelost krijgen. En als laatste heb ik gepleit voor een gratis OV kaart voor alle 18 jarigen. Dit om ze vertrouwd te maken met de mogelijkheden van OV. OV moet dan wel van betere kwaliteit en goedkoper worden wat bekostigd moet worden uit bijvoorbeeld rekeningrijden.







<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?