vrijdag, maart 16, 2007

 

Streekproducten: Brabantsmerk op komst


Streekproducten Brabant onder één merknaam

Tientallen streekproducten uit Brabant liggen eind dit jaar onder één merknaam in de schappen van supermarkten door heel Nederland. Een bedrijf bereidt momenteel de introductie van het assortiment voor.Welke onderneming dat is, blijft nog geheim. En ook de gezamenlijke merknaam van de productenreeks wordt nog niet prijsgegeven."Nog niet alles is rond. Het gaat in ieder geval om een nieuwe partij, die kapitaalkrachtig genoeg is om de Brabantse streekproducten als merk in de markt te zetten", zegt Ed Hendriks van Agro en Co, de ontwikkelingsmaatschappij voor
plattelandseconomie.

Hendriks zegt in gesprek te zijn met vijf Brabantse ondernemers die hun uiteenlopende producten willen afzetten onder de gezamenlijke vlag. De stap naar de grootschalige markt in Nederland is een vervolg op een studiereis die een Brabantse delegatie, inclusief gedeputeerde Onno Hoes, in november maakte naar het Italiaanse Parma, wereldberoemd om de ham. Het gezelschap raakte daar overtuigd van de economische mogelijkheden die streekproducten bieden. "Maar dan is wel een krachtige commerciële aanpak nodig, gekoppeld aan het uitdragen van een duidelijk Brabants imago", aldus Hendriks. De eerder genoemde onderneming zal zich met die grootschalige verkoop en marketing bezig houden. Daarmee wordt ook de versnippering van het aanbod in Brabantse streekproducten doorbroken. Er zijn in de provincie veel producenten die hun waren aan huis aanbieden, maar de gezamenlijke omzet is relatief laag: 20 tot 30 miljoen euro. "Daar moet 180 miljoen bij kunnen komen", zegt Hendriks.

Een van de uitgangspunten is dat de producenten van de grondstoffen, de agrariërs, mee profiteren van de meeropbrengst waarvoor het toekomstige Brabantse merk moet zorgen.Betrokken partijen hebben onlangs een Brabantse Streekproducten Alliantie in het leven geroepen. Die roept de provinciale politiek op 'een krachtige impuls' te geven aan de ontwikkeling van activiteiten, 'met name op het gebied van eetcultuur en identiteit van de streek'. De brief met die boodschap is ook bezorgd bij Wim van de Donk, de informateur die werkt aan een nieuwe bestuurscoalitie in het provinciehuis.>>Een gespecialiseerd bedrijf gaat Brabantse streekproducten grootschalig op de Nederlandse markt aanbieden. Dat moet nieuwe plattelandseconomie stimuleren. Brabantsdagblad 15 maart 2007.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?