zaterdag, maart 31, 2007

 

DFE Veghel 2 miljoen bezoekers


Food Experience mikt op 2 miljoen bezoekers

Campina, Masterfoods (Mars), Greenery en Hutten Catering. Enkele bedrijven uit de schier onuitputtelijke lijst van ondernemingen die geïnteresseerd zijn in Dutch Food Experience. Een attractie die naar alle waarschijnlijkheid in de Poort van Veghel, aan de A50 verrijst en jaarlijkse tussen de 1,5 en twee miljoen bezoekers moet gaan trekken.

Dutch Food Experience staat voor de beleven en ontdekken van alles wat maar met voeding en voedsel te maken heeft. 'Een nieuwe culinaire food-ervaring voor jong en oud', staat te lezen in de startnotitie Startnotitie Food in de regio Uden-Veghel.

De toeloop van zo'n twee miljoen geïnteresseerden levert naar verwachting verkeerstechnisch geen probleem op, voorspellen de initiatiefnemers. De beoogde locatie Poort van Veghel ligt direct aan een afrit van de snelweg A50. En er is gedacht aan parkeergelegenheid.

En de plannen in de gedachtewereld van de bedenkers zijn nog ambitieuzer. Als Food Experience inderdaad de trekker blijkt die wordt gedacht, dan leven er zelfs ideeën het complex uit te breiden met nog eens een attractiepark. Daarvoor is het terrein aan de overkant van de snelweg in beeld. "We zouden dat gebied een goede invulling kunnen geven", stelt Beniers.

Ambitie kan het idee van Dutch Food Experience niet worden ontzegd. Peter Beniers van de ontwikkelingsmaatschappij Octopus loopt al enige tijd rond met de plannen. "Omdat er veel voedselindustrie in Veghel en omgeving is gevestigd, wilden we iets doen om het voor het grote publiek inzichtelijk te maken." Met de ontwikkeling van de locatie Poort van Veghel kwam er ook een plek voor de attractie beschikbaar.
Vorig jaar kwam Beniers in contact met Ed Hendriks van Agro en Co. Het in Tilburg gevestigde instituut, de groene ontwikkelingsmaatschappij in het leven geroepen door de provincie, het ZLTO en de Brabantse Rabobanken om de agrarische industrie in Brabant te promoten, zag brood in het idee van Beniers. Agro en Co is als mede-initiatiefnemer eind vorig in beeld gekomen. Vanaf dat moment werd het allemaal concreter en werd een bijeenkomst gehouden, waar het bedrijfsleven warm gemaakt werd voor Dutch Food Experience. Die missie werd een succes, stellen Beniers en Hendriks. Binnen een paar maanden valt het definitieve 'go-sein' of wordt het plan afgeblazen. Maar dat doem scenario komt niet voor in de hoofden van de initiatiefnemers.

In de contacten naar buiten zijn ze nog heel terughoudend. Eigenlijk willen ze pas de publiciteit zoeken als alles rond is. Toch geven Beniers en Hendriks alvast een kijkje in de keuken. Dat het slechts 'een mega-supermarkt van de toekomst' wordt, wuift Beniers direct weg. "Veel te beperkt gedacht. We geven wel onderdak aan een 'future-store', waarin het winkelconcept van de toekomst wordt uitgeprobeerd, maar Dutch Food Experience wordt meer."

Hij noemt bijvoorbeeld een testcentrum, waar de producenten hun nieuwe producten kunnen testen. "Onze bezoekers zijn dan meteen testpersonen voor innovatieve creaties." In Dutch Food Experience komen verschillende ruimtes, waardoor de attractie de moeite waard is voor een dagje uit. Naast de future-store en het innovatiecentrum komt bijvoorbeeld de belevingsvloer. "Daar kunnen mensen voedsel beleven. Streek- en cultureel gebonden producten en ook hier weer nieuwtjes uit foodland."Ook de beste speciaalzaken mogen hier hun specialiteiten tonen.

Naast de vaste elementen denken de initiatiefnemers aan onderdelen voor beperkte duur. Bedrijven kunnen er bijvoorbeeld schapruimte huren en toekomstige trends uittesten. Ook willen Beniers en Hendriks entertainment en onderwijs onderdak geven. Daarbij wordt gedacht aan kookstudio's en een onderwijsplatform. Er zijn al contacten met ROC de Leijgraaf, maar ook de HAS en Fonty's Hogescholen hebben interesse getoond.

Veghel of directe omgeving is de juiste plaats van vestiging, stellen zowel Beniers als Hendriks. "In de regio is erg veel bedrijvigheid die direct of indirect een link heeft met voedsel en voeding." En we hebben het over Bourgondisch Brabant, sluit Hendriks af.

Maar twee miljoen bezoekers per jaar, je spreekt dan toch over een mega-attractie? Beniers en Hendriks voorzien geen moeilijkheid die naar de regio te trekken. "Denk aan schoolreisjes van basis- en middelbare scholen."
Verder verwachten zij de nodige recreanten, professionele gebruikers en consumenten. "We gaan die trekken met een leuk programma waarbij we bijvoorbeeld de Engelse televisiekok Jamie Oliver een paar keer per jaar naar Veghel willen invliegen", blikt Beniers vooruit. Brabantsdagblad 31 maart 2007.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?