maandag, oktober 09, 2006

 

Kleine supermarkt verdwijnt

Kleine supermarkten verdwijnen snel uit het straatbeeld. De laatste drie jaar zijn tweehonderd kleine supermarkten gesloten. De komende tien jaar zal nog eens veertig procent van de minisupers het loodje leggen. Dit blijkt uit een onderzoek van het vakblad Levensmiddelenkrant naar de vooruitzichten van supermarkten die kleiner dan vijfhonderd vierkante meter zijn. Het gaat hierbij niet alleen om 'dorpssupers' maar ook om kleine winkels in de grote steden, zoals veel 'Turkse' supermarkten en zelfstandige vestigingen van ketens.Nederland telt nu nog 1450 kleine supers. In 2015 zullen dat er duizend zijn, blijkt uit een onderzoek van accountant Deloitte. Ook het aantal grote supermarkten slinkt, maar veel minder snel. Alleen het aantal hypermarkten, supermarkten met meer dan 2500 vierkante meter, zal nog toenemen. De teloorgang van de minisuper is het gevolg van de prijzenstrijd die sinds 2004 woedt. Om nog enigszins mee te komen, moeten ook buurtsupers hun prijzen verlagen. Maar terwijl daar bij onder meer Albert Heijn meer klanten tegenover stonden, is het aantal kopers bij kleine supermarkten gelijk gebleven. De grens van het succes ligt hoog. Als een supermarkt van vijfhonderd vierkante meter zestigduizend euro per week of minder omzet, maakt hij geen winst meer. Meer vloeroppervlak is dan het enige antwoord. De gemiddelde vloeroppervlakte van de supermarkten is de laatste jaren dan ook toegenomen tot 841 vierkante meter. Maar voor veel kleine winkels is uitbreiding geen optie. Als er al ruimte voorhanden is, ontbreekt vaak het geld vanwege de matige inkomsten. Ook is het lastig de benodigde vergunningen te krijgen. Wel succesvol zijn kleine 'gemakssupers' als AH to Go, met een beperkt assortiment dat bestaat uit kant-en-klaarproducten. Parool 7 oktober 2006.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?