zaterdag, juli 01, 2006

 

Valkuil

Op dit moment spreken velen de zorg uit of er werkelijk wel wat gaat veranderen op het platteland. Is het reconstructieplan een krachtig instument wat de leefbaarheid op het platteland ten goede komt of blijft alles bij het oude en moeten we constateren dat de reconstructie de zoveelste papieren tijger was. Het antwoord op deze vraag kan nog niet gegeven worden. De hogere overheden hebben de gemeenten middels het maken van het reconstructieplan en nota's ruimte gegeven voor nieuwe ontwikkelingen. Op dit moment zijn de gemeenten op hun beurt aan het werk om op basis van dit materiaal nieuwe bestemmingsplannen te maken. Over een paar jaar, als de bestemmingsplannen voor het buitengebied klaar zijn, zal blijken of we terug zijn bij af of dat we een stap vooruit gemaakt hebben. Ik maak me hierover wel zorgen. De meeste RO collega's die aan bestemmingsplannen werken zijn gewend om de zaak dicht te timmeren en hebben het oude beeld van een leeg buitengebied wat nog leger moet worden nog steeds tussen de oren en de collega's verantwoordelijk voor milieu, leefbaarheid, zorg en economie kijken op grote afstand toe.

Verkokering en slechte communicatie kan vooruitgang ernstig vertragen. Bij de Habitatrichtlijn hebben we al een keer aan de stop geroken aldus een recent SER advies. Of we daar wat van geleerd hebben weten we over een paar jaar.


'Problemen met Habitatrichtlijn waren te voorkomen geweest'

De vele problemen die Nederland heeft gehad en nog heeft met de Europese Habitatrichtlijn waren te voorkomen geweest, en dat met minder hinder voor het bedrijfsleven.

Dit concludeert de Sociaal-Economische Raad (SER) in een advies aan het kabinet. Het advies gaat naast de Habitatrichtlijn ook in op de richtlijn Luchtkwaliteit en de Kaderrichtlijn Water.
De Habitatrichtlijn is vooral bekend geworden vanwege de bouwstops die werden opgelegd omdat projecten de leefomgeving van bijvoorbeeld de korenwolf, de zeggekorfslak of de Noordse woelmuis zouden verstoren.

Volgens de SER waren dit soort problemen te voorkomen geweest als Nederland de Habitatrichtlijn sneller had omgezet in nationale wet- en regelgeving, als departementen (van bij voorbeeld landbouw en Vrom) meer hadden samengewerkt bij het signaleren van knelpunten). De rijksoverheid had met name de gemeenten eerder en duidelijker moeten voorlichten, onder meer over wat de betekenis is van bepaalde begrippen (significant effect, bestaand gebruik), welke acties nodig zijn bij bouwprojecten en wat de ruimte is om economisch belangrijke projecten toch door te laten gaan.

Zie ook:
http://www.ser.nl/publicaties/default.asp?Desc=pers_20060616_3





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?