zondag, juli 02, 2006

 

New Energy

Dat fossiele energiebronnen eindig zijn is bekend. We kunnen hier nog 20 tot dertig jaar gebruik van maken maar dan zullen er alternatieven voorhanden moeten zijn. De overheid probeert op vele wijze deze transitie naar 'New Energy' te stimuleren.

Samen met de collega's van het RMB werkt het Streekhuis aan het oprichten van een dienstverlenend loket voor Brabantse gemeenten waar deze met hun vragen over energieteelt terrecht kunnen. Gronden in eigendom van de gemeenten, die al dan niet braak liggen, krijgen zo een nuttige bestemming.

Een van de beste acties is zelf het goede voorbeeld geven. Collega Pauline Slaa van het RMB onderzoekt wat de mogelijkheden zijn dat gemeenten op hun beschikbare gronden energie gewassen zoals koolzaad, energiegraan en energiebieten gaan telen. Ik ben door haar gevraagd om contacten te leggen met het bedrijfsleven om een serviceloket voor deelnemende gemeenten in te richten. Het doel is een kant en klare oplossing aan te kunnen bieden. De gemeenten melden een beschikbaar perceel aan. Het service loket neemt vervolgens alle werkzaamheden uit handen. Dit wil zeggen het bewerken van het land, het zaaien, het oogsten en het verkopen van het product. Na aftrek van kosten, die volledig transparant gemaakt worden, wordt het restant op een rekeningnummer van de gemeente overgemaakt. Na succes kan deze service uitgebreid worden naar particulieren die van deze dienst gebruik wensen te maken.

Om de keten rond te maken zijn we tevens op zoek naar gemeenten en ondernemers die de biobrandstof af willen nemen. Pauline overlegt met de gemeenten om een of meerdere voertuigen op koolzaadolie te laten rijden en ik overleg met een transportbedrijf in de regio om een aantal van zijn vrachtwagens geschikt te maken voor PPO (puur plantaardige olie).

Ga naar de volgende site voor informatie:
http://www.elsbett.com/nl/over-ons/inleiding.html

Spin Off

Tijdens mijn gesprek met het transportbedrijf blijkt dat hij in Duitsland een aantal vrachtwagens op gesmolten kippenvet heeft lopen. Dit vet is een afvalproduct van een van zijn klanten, een kippenslachterij.

Ook in Nederland werkt hij voor een kippenslachterij en is het dus mogelijk om enkele vrachtwagens op kippenvet te laten rijden ware het niet dat regelgeving dit verbied.

Ik heb onderzoekers van Wageningen UR gevraagd om een onderbouwing te maken wat de maatschappelijke voordelen zijn van het benutten van kippenvet als brandstof voor vrachtwagens. Voor de bekostiging van het onderzoek ben ik op zoek naar budget.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?