woensdag, april 05, 2006

 

Service voorzieningen kleine kernen

ABN AMRO EN RANDSTAD MET DORPSPUNT NAAR DUNBEVOLKTE GEBIEDEN

ABN AMRO gaat bancaire diensten aanbieden in dunbevolkte gebieden. Hiervoor is de bank een samenwerking aangegaan met Dorpspunt. Dorpspunt is een maatschappelijk initiatief dat zich richt op het behouden en terugbrengen van diensten en voorzieningen in kleine kernen. Uniek aan Dorpspunt is dat zij maatschappelijke, publieke en commerciële dienstverlening onder één dak aanbiedt. Joke Storm, voorzitter van de stuurgroep Dorpspunt: “De ervaring heeft geleerd dat in kleine kernen alleen deze combinatie van diensten succesvol is.”

ABN AMRO richt vier bestaande Dorpspunten in de kernen Chaam, Den Hout, Moerdijk en Nieuwendijk voor een deel in als bankkantoor. Naast ABN AMRO gaat ook Randstad deelnemen aan dit initiatief. Chris Vogelzang, directeur Particulieren ABN AMRO Nederland: ”We onderschrijven het maatschappelijk belang van Dorpspunt en we komen bovendien op plaatsen waar de bank nooit rendabel dienstverlening heeft kunnen aanbieden. Dorpspunt biedt een kans onze positie op het platteland te versterken. Indien deze proef succesvol is, overweegt de bank de samenwerking met Dorpspunt naar landelijk niveau uit te breiden.”

Gert-Jan Meppelink directeur Operations van Randstad Nederland: “Randstad is van mensen en werk. Wij willen dicht op de arbeidsmarkt zitten. Al een tijd geleden zijn we begonnen met het introduceren van nieuwe oplossingen in minder bevolkte gebieden. Dat blijkt succesvol te zijn. Door nieuwe technologieën is het op dit moment mogelijk en interessant om aanwezig te zijn op plekken die voorheen misschien wat minder logisch waren. Wij zien met name voor ons een rol weggelegd in het bemiddelen van vacatures in de zorg. Wij weten uit ervaring dat medewerkers in de zorg graag in de buurt van hun woonplaats willen werken. Samen met Dorpspunt hopen wij deze werkzoekenden te kunnen benaderen en ze zo op weg te helpen op de arbeidsmarkt.”

De bancaire dienstverlening in een Dorpspunt bestaat uit internetfaciliteiten, telefonische dienstverlening, brochures, service en een oplaadpunt voor de chipknip. Bovendien is er in elk Dorpspunt een spreekkamer waar met een financieel adviseur afgesproken kan worden voor bijvoorbeeld een hypotheekgesprek. De altijd aanwezige Dorpspunt-consulent functioneert als vraagbaak en leidt vragen door naar de dichtstbijzijnde vestiging. Per Dorpspunt zal worden bekeken of en waar met lokale winkeliers afspraken gemaakt kunnen worden over het gebruik van pin en chip en het opnemen van extra geld bij een aankoop.

Dorpspunt is een uitbreiding van ABN AMRO’s distributiestrategie. Deze bestaat uit internet bankieren en callcentra, waarmee de klant steeds meer zijn dagelijkse bankzaken afwikkelt. Deze directe kanalen worden ondersteund door een landelijk dekkend kantorennet van 580 vestigingen. De kern van het kantorennet wordt gevormd door circa 100 Financial Centers, die een koopavond en zaterdagopenstelling kennen en waar de klant kan binnen lopen voor advies zonder afspraak. In het distributiegebied van het elk Financial Center bevinden zich gemiddeld nog vier bankvestigingen. De dienstverlening vanuit het Dorpspunt wordt een verlengstuk van het bankkantoor het dichtst in de buurt.

Over Dorpspunt

Dorpspunt is een maatschappelijk initiatief van de Zorggroep West- en Midden Brabant, dat zich richt op het behouden van diensten en voorzieningen in de kleine kernen. Dorpspunt is een fysiek ‘loket’, waar de inwoners van een kleine kern terecht kunnen met al hun vragen over diensten en voorzieningen rond wonen, werken en leven. Dorpspunt organiseert oplossingen, door de vragen en de behoeftes van de inwoners te koppelen aan het dienstenaanbod van leveranciers in de lokale omgeving of daarbuiten. Het richt zich op kernen/wijken tussen de 500 en 3500 inwoners en is financieel ondersteund door de provincie Noord-Brabant en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. 5 april 2006

Zie ook:
http://www.dorpspunt.nl/
http://www.deservicewinkel.nl/
http://www.kulturhus.nl/index.html





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?