donderdag, april 06, 2006

 

Nieuwe regels archeologie

Kamer achter Wet archeologische monumentenzorg

De Tweede Kamer schaart zich in grote lijn achter de Wet archeologische monumentenzorg. Even leek het erop of de VVD, onverwacht, onder het Verdrag van Valletta wilde uitkomen en de verstoorder ruim baan wilde geven. Nederland mag volgens de VVD niet op slot. Bovendien zouden de Nederlanders de buik vol hebben van Europese Verdragen, zo was uit het referendum over de Europese Grondwet in 2005 gebleken, aldus woordvoerder Nijs. Zij pleitte voor een beloning van de opgraver (verstoorder), maar kreeg daarvoor de handen van de andere fracties in de Kamer niet op elkaar. Niet opgraven, maar in de grond houden van archeologie (behoud in situ) is immers het uitgangspunt. Als verstoren onvermijdelijk is, dan moet de verstoorder bijdragen aan de kosten van onderzoek en eventueel opgraving. Meestal kunnen die kosten worden verrekend in het bouwproject.

VVD en CDA hebben hun amendement voor een provinciaal fonds ingetrokken. Eind 2005 bereikten OCW, IPO en VNG een akkoord over de rijksvergoeding van pieken in de opgravingskosten. Een provinciaal fonds om de kosten van archeologie te verevenen was voor provincies niet meer nodig. Het amendement van het CDA voor een vrijstelling voor kleine bouwprojecten (100 vierkante meter) is aangevuld met de mogelijkheid dat de gemeente deze grens naar onder of boven kan wijzigen. Voor dit amendement lijkt zich een meerderheid af te tekenen. Verder diende de PvdA een tweetal nieuwe amendementen in en wijzigde de SP een eerder ingediend amendement. Deze hebbben voor de provincies geen nadelige gevolgen. Dinsdag 4 april is de stemming.
Meer informatie bij Eveline de Graaff
Telefoonnummer (070) 888 1216E-mail: EdGraaff@ipo.nl
31 maart 2006

Meer informatie over Malta:

Het Verdrag van Malta regelt de omgang met het Europees archeologisch erfgoed. Nederland ondertekende dit verdrag van de Raad voor Europa in 1992. Uitgangspunt van het verdrag is het archeologisch erfgoed zoveel mogelijk ter plekke (in situ) te bewaren en beheermaatregelen te nemen om dit te bewerkstelligen. Daar waar behoud in situ niet mogelijk is, betalen de bodemverstoorders het archeologisch onderzoek en mogelijke opgravingen. Het Verdrag van Malta heeft nog geen vertaling gekregen in de Nederlandse wet. Inmiddels wordt er al wel gewerkt ‘in de geest van Malta’. Wat zijn de uitgangspunten van het Verdrag van Malta?
Archeologische waarden zoveel mogelijk in de bodem bewaren;
Vroeg in de ruimtelijke ordening al rekening houden met archeologie;
Bodemverstoorders betalen archeologisch vooronderzoek en mogelijke opgravingen. In 1992 ondertekenden twintig Europese staten, waaronder Nederland, het Verdrag van Malta, of – zoals het officieel heet – het 'Europees Verdrag inzake de bescherming van het archeologische erfgoed' Het verdrag werd in 1998 door een goedkeuringswet bekrachtigd, maar het verdrag is nog niet vertaald in nieuwe wetgeving. De Tweede en Eerste kamer moeten het voorstel nog ontvangen en daarover een besluit nemen. Pas dan is het wetsvoorstel openbaar. Inmiddels bestaat er overal in het land regelgeving 'in de geest van Malta', bijvoorbeeld bij projecten die zijn verplicht tot een Milieu Effect Rapportage (MER), bij bestemingsplannen en bij ontgrondingen. De provinciale omgevings- of streekplannen bijvoorbeeld bieden de kaders voor het ruimtelijk beleid. Veel provincies hebben daarbij ook het aspect cultuurhistorie en archeologie uitdrukkelijk benoemd. Het toetsen van alle ruimtelijke plannen aan het provinciaal beleid is een belangrijke taak van de provincies. De Provinciale Planologische Commissie (PPC), waarin ook de ROB en RdMz zitting hebben namens de minister van OC&W, is in elke provincie het adviesorgaan van GS bij de beoordeling van ruimtelijke plannen, zoals bijvoorbeeld het bestemmingsplan. De provincie verstrekt bovendien de ontgrondingsvergunning. In dit kader moet eveneens het archeologisch belang worden afgewogen. De Ontgrondingenwet kent dus een reeds voor het AMZ-doel geschikt vergunningenstelsel. Ontgrondingen zijn echter dusdanig destructief voor het bodemarchief, dat vooronderzoek en - in voorkomend geval - archeologische behoudsmaatregelen (verstoringsverbod of opgraving) in de nieuwe wetgeving waarschijnlijk een nog sterkere basis zal krijgen. Het is nu ook al zo dat archeologie in de MER en de daarop volgende besluitvorming dient te worden meegenomen. De cultuurhistorie vormt een volwaardig onderdeel van het MER-onderzoek. In de praktijk wordt daaraan nog onvoldoende invulling gegeven. In het kader van implementatie van het Verdrag van Malta in de Nederlandse wetgeving, bestaat het voornemen de Wet Milieubeheer op dit punt aan te scherpen. [Bron: ROB, 1 februari 2005] [Zie ook: Tekst Verdrag van Malta (engels, bij het ROB]





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?