maandag, januari 16, 2006

 

Bestemmining: Plattelandswoning

Het platteland is al lang niet meer het exclusieve domein van de landbouw. Steeds meer mensen maken aanspraak op deze ruimte. Bijvoorbeeld om rustig te kunnen wonen. Het is dan natuurlijk niet de bedoeling dat een agrariër vervolgens zijn beroep niet meer kan uitoefenen. Helaas komt dit wel voor vanwege de hoge bescherming van een burger-woning in de wet. Redelijk zou zijn dat er een zelfde bescherming zou zijn als voor de woning van de agrariër zelf. De nieuwe bewoner plukt dan de lusten van op het platteland maar zal ook de lasten moeten accepteren als gevolg van de reguliere hinder die kan ontstaan bij het uitvoeren van het beroep van een agrariër.

Rapport Grontmij over 'plattelandswoning'

Door aan een burgerwoning op het platteland de bestemming plattelandswoning toe te kennen zal het aantal klachten over bedrijfsactiviteiten op en rondom boerderijen afnemen. Samen met de provincie Zeeland is de ZLTO dit plan voor bestemmingswijziging aan het voorbereiden. Hierbij volgt men het spoor van het rapport 'Platteland Zeeland: Lusten en lasten', dat al in mei 2004 door het onderzoeksbureau Grontmij werd voltooid. Het rapport is nu op de site van de ZLTO gepubliceerd.

Woningen op het platteland kennen nu nog twee bestemmingen. Of agrarisch of burgerwoning. Door vrijkomende agrarische woningen in het buitengebied een nieuwe bestemming te geven, de zogenaamde 'plattelandswoning', is het in het vervolg uitgesloten dat burgers bij klachten over bedrijfsactiviteiten nog sterk staan in juridische processen, Dit is volgens het rapport van Grontmij één van de kansrijke oplossingen om klachten door burgers op het platteland in te perken. PlattelandswoningIn het rapport wordt voor het eerst een concrete oplossing aangedragen voor het klaagprobleem: de bestemming 'plattelandswoning'. Door in de milieuwetgeving de plattelandswoning gelijk te stellen aan een bedrijfswoning kunnen de toelaatbare normen worden verhoogd. Dit geeft extra kansen voor de agrariërs met betrekking tot hun bedrijfsvoering, aldus het rapport. Om tot uitvoering van dit plan te komen dient er eerst echter wel een wijziging doorgevoerd te worden in Nederlandse wet- en regelgeving. Verschillende overheden op verschillende niveaus zijn hierbij betrokken. Mogelijk is een nieuwe wet, AMVB of ministerieel besluit om te zorgen dat wetgeving en planologisch regime op elkaar afgestemd blijven. Een mogelijke manier op te komen tot een dergelijke bestemmingswijziging is bijvoorbeeld door middel van een provinciale verordening (nieuwe wet RO), waardoor in één keer voor bijvoorbeeld de gehele provincie de mogelijkheid wordt gecreëerd om de bestemming te wijzigen. Mogelijkheden liggen in de toestemming voor bewoners om groter bouwvolume toe te staan. Ook liggen er mogelijkheden in een partiele streekplanherziening. Landelijke belangstellingDe provincie Zeeland en ZLTO hopen het plan binnen nu en een paar weken te presenteren. Er is landelijk veel belangstelling voor het plan, maar deze wijziging van de wet moet natuurlijk wel landelijk ingevoerd worden alvorens het plan echt uitgevoerd kan worden. Zie voor meer informatie het rapport 'Platteland Zeeland: Lusten en lasten' op de site van de ZLTO.
ZLTO, 13/01/06





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?