zondag, november 06, 2005

 

Verstikkende milieuregels

Nederland verstikt in zijn eigen milieuregels
door Paul Rüpp

In Noord-Brabant liggen een groot aantal bouwprojecten stil omdat ze niet voldoen aan de regels voor luchtkwaliteit. Doorgeschoten, absurde regelgeving, volgens provinciebestuurder Rüpp, die zo snel mogelijk van tafel moet.

De Nederlandse overheid krijgt vaak het verwijt, dat zij met de uitvoering van de Europese Richtlijnen in haar milieubeleid roomser is dan de paus. Dat verwijt is niet altijd terecht. Vaker zijn we in Nederland te laat met die uitvoering en breekt als de fatale termijnen naderen de paniek uit en gaan we de wetgeving repareren. Daar slaan we meestal dan in door, omdat we onze eigen wet- en regelsystemen niet ter discussie willen stellen en graag beleid op beleid stapelen. We zorgen dan voor ondoorzichtige, onwerkbare en onuitvoerbare regelgeving. De regels met betrekking tot de luchtkwaliteit zijn daar een schoolvoorbeeld van.Er is al veel over gezegd en geschreven. Eerst een aantal feiten:*De daling van de concentratie fijn stof in de lucht is de afgelopen 10 jaar groter dan 25%. De luchtkwaliteit is dus aanzienlijk verbeterd, maar de door Europa gestelde norm wordt nog niet overal in Nederland gehaald*Europa vraagt een pakket van maatregelen dat voorziet in het halen van de norm voor 2010*Bronmaatregelen (schonere motoren, roetfilters e.d.) zijn het meest effectief*55% van de fijnstofconcentratie ontstaat op natuurlijke wijze en is dus niet door ons beïnvloedbaar*Van de 45% die wel door mensen wordt geproduceerd komt 2/3 uit het buitenland (Londen, Antwerpen e.o. en Ruhrgebied) en wordt 1/3 in Nederland veroorzaakt. Meer dan de helft daarvan is wegverkeer en transport. Schone motoren helpen dus echt*Er is geen enkele relatie tussen het bouwen van woningen en de luchtkwaliteit in Nederland*Alleen Nederland legt deze relatie rechtstreeks in een koppelingswet vast, geen enkel ander land in Europa doet dat*Bovendien heeft Nederland de Europese luchtkwaliteitsrichtlijn naar de letter ingevoerd, waardoor Nederland strenger omgaat met de grenswaarden dan andere Europese Landen*Europa adviseert de meetgegevens met een factor 1,30 te verhogen. Een aantal landen doet dit, de meeste landen hanteren een lagere correctiefactor of passen helemaal geen correctiefactor toe. Nederland gaat echter op 1,33 zitten (dus nog eens 33% tot 3% hoger dan andere landen)

Zeezout

Staatssecretaris Van Geel is op twee sporen bezig de impasse die dreigt te ontstaan door eerdere Nederlandse besluitvorming, te doorbreken. Enerzijds door in Brussel te pleiten voor uitstel cq. een versoepeling van de norm in die zin door bijvoorbeeld zeezout, een natuurlijke veroorzaker van fijn stof dat voor bijna 15% bijdraagt aan de problematiek, uit de berekening te halen. Daarnaast probeert hij via saldobenadering en omschrijving van het begrip ’in betekende mate’ ruimte te creëren in het door laten gaan van bouwprojecten. Het eerste zegt, dat als binnen een nader te bepalen gebied per saldo de luchtkwaliteit niet verslechtert, er gebouwd kan worden. Het tweede geeft aan dat alleen wanneer sprake is van "in betekende mate" een verslechtering van de luchtkwaliteit een bouwproject gestopt moet worden. Echter, het is nog volstrekt onduidelijk hoe de gebieden waarbinnen gesaldeerd mag worden, bepaald worden en wat het begrip ’in betekende mate’ inhoudt. Dit wordt dus procederen en jurisprudentie afwachten en dus grote vertragingen en kosten voor toekomstige bouwprojecten.Inmiddels rent een deel van bestuurlijk Nederland, hiertoe aangespoord door partijen als Groen Links en de milieubeweging, achter het vaandel van de symboolpolitiek. Immers, we verbieden Hummers of andere SUV's in de stad! Dapper! Alsof die paar duizend auto's, wat je er ook van vindt, iets bijdragen of afdoen aan de luchtkwaliteit. Als zelfs het weglaten van het zeezout in de berekeningen (15%, net zoveel als het hele Nederlandse wegverkeer bijdraagt!) nog niet tot het halen van de norm leidt! Beter is het na te denken over structurele maatregelen, zoals roetfilters, schone motoren, luchtwassers bij agrarische veeteeltbedrijven e.d. Daar zou ik mijn geld op inzetten.

Alles op slot

Wat vaak vergeten wordt, is dat de huizen die wij de komende tien jaar moeten bouwen , bewoond gaan worden door mensen die vaak voor meer dan 95% al in dezelfde gemeente wonen, ook nu al leven, werken en autorijden. Met andere woorden, juist door betere woon- en leefmilieus aan te bieden en door binnensteden te herstructureren met de bijbehorende verkeersmaatregelen en schoner openbaar vervoer voegen wij wezenlijk iets toe aan de verbetering van de luchtkwaliteit. Door te koppelen en alles op slot te zetten (zeker voor 100.000 woningen op de korte termijn!), verandert er helemaal niets aan de luchtkwaliteit in Nederland, integendeel zelfs!En dan heb ik het nog niet over al die extra onderzoeken die er gedaan moeten worden om aan te tonen dat er wel of niet gebouwd kan worden. Los van de tijd, het geld en de geldverslindende en tijdrovende processen, zeggen ze helemaal niets over het werkelijke milieueffect en leiden ze enkel tot frustratie. Als we dan al een link willen leggen met onze eigen wetgeving, zeg ik tegen staatssecretaris Van Geel, leg hem dan bij de omvang, bij woonwijken van 2000 woningen en meer. Dat lijkt mij in overeenstemming met het begrip 'in betekende mate'. Dat zit bovendien al in ons systeem, hoeft nauwelijks tot extra kosten te leiden en kost niet meer tijd. Daarmee kan minstens 75% van de lopende en in procedure zijnde projecten probleemloos doorgaan en gaat Nederland niet op slot met alle schadelijke gevolgen voor onze economie.Paul Rüpp is de Brabantse gedeputeerde voor Ruimtelijke Ontwikkeling. Brabantsdagblad 5 november 2005.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?